Tárlatvezetés Püspök Anita festőművésszel
Foglalható időpontok:
- November 18. Hétfő 14-15h
- November 19. Hétfő 14-15h
- November 25. Hétfő 14-15h
CALYPSO
"Valamely szempontból egymáshoz rendelt események soráról azt mondjuk: történet. Van
története az univerzumnak, a természetnek, az emberi társadalomnak, a kultúrának.
Mindannak, ami a tér-idő kozmikus színpadán a keletkezés-elmúlás törvényének alá van
vetve." A láthatatlan történet című kötet Hamvas Béla az egyetlen, még életében kiadott
esszégyűjteménye.
Püspök Anita és Dávid Norbert Hamvas Béla alábbi idézetét választották a kiállítás mottójának,
"Minden tettemben és gondolatomban és életem minden mozzanatában meg tudom
magam tartani. A szerelemben nem: itt teljesen fel kell magamat adni."
Hamvas Béla elbeszélései alapján elmélkedni a férfiról és a nőről, önmagunkhoz és a
társunkhoz való viszonyulásról és a társas vagy társadalmi kapcsolódások során megváltozó
önképről éppoly gondolatébresztő, mint amennyire az ő művészetfilozófiai látásmódjával is
szemlélni két gondolkodásmódban hasonló, de mégis eltérő személyiségű alkotóművész által
megálmodott közös koncepciót.
Hamvas Béla életének már korai ifjúsága óta mintegy legbensőbb igényét és közegét jelentette
a művészetek világa. Szemléletében a művészet a töredékes és lefokozott emberi életben a lét
magasabb valóságára nyíló intenzív érzékenység és éberség, ugyanakkor olyan életgyakorlat és
a létezésnek az a területe, ahol az ember "igazat csinál azáltal, hogy igazabbá lesz és igazabb
lesz azáltal, hogy igazabbat csinál."1 Többek között erre az intenzív éberség és érzékenység
felkeltésére tesz kísérletet Anita és Norbert közös tárlata.
A kiállítás címadója Calypso alakja, aki a görög mitológiában nem csupán egy szépséges nimfa,
hanem a magány, a várakozás és elengedés szimbóluma is. Calypso Odüsszeuszt hét éven
keresztül tartotta fogva szigetén, majd az istenek parancsára szabadon engedte és segítette az
útján. A mitológiai történet a vágy, a kötöttségek, választások és a kapcsolatok bonyolult
szövetét is jelképezi.
Calypso mítosza a képzőművészetben messzi hagyományokra tekint vissza: Ingres-en és
Böcklinen át, Max Beckmannon keresztül egészen Mark Rothko művészetében is találkozunk
a mítoszt feldolgozó, vagy mítosz által inspirált műalkotással.
A Calypso történet Püspök Anita és Dávid Norbert művészeti produktumainak közös
inspirációs forrása. Az alkotói folyamat mellett az interpretáció során is azzal a narratívával
szembesülünk, amivel az Odüsszeában is találkozunk. Az elvágyódás, indulásra késztetés és a
folyamatos elégedetlenség, a pillanat meg nem élésének érzésével. Az ember amint megérkezik
egy pontra az életében, legyen az magánéleti vagy egy alkotói folyamat mérföldköve szinte
képtelen teljességgel megélni azt, és a létét folyamatos nyughatatlanság övezi. A tárlat célja
akár minket nézőket is egy pillanatra elgondolkodtatni, folyamatos tenni akarásunkat és
cselekvésre késztetésünket lecsendesíteni, hogy képesek legyünk ebben az esetben pont a
körülöttünk láthatóvá váló képzőművészeti világ befogadására.
1 Hamvas Béla: Művészeti írások II. Medio Kiado elemzése, www.hamvasbela.hu
A kiállításon most bemutatásra kerülő alkotások is egy közös történet szereplőivé tesznek
bennünket, nézőket. A történet főszereplője hol a férfi, hol a nő. Egyrészről természetesen a
kiindulópont a nő, a belső biztonság megtestesítője, akit körülvesznek emberi és szellemi
kapcsolati hálók, melyek összekuszálódnak vagy kibontásra kerülnek. A nő, mint szellemlény
pedig, akár a víz folyása, folyamatosan formálja és rendezi az életet. Anita alkotásait áthatja a
női szimbolika, mely egyszerre jelenik meg kézzel foghatóan, mint a fonás-szövés, mint a nő
teremtő erejű alkotótevékenysége vagy az alkimizmus esetében, illetve szimbolikus
megközelítéssel, ahogyan reflektál Ariadné fonala vagy az életfonal szimbólumára és ezáltal a
női erő sors szálait kibontó és összekötő szerepére. Anita munkásságára a mítika mellett a
Karib-tengeri kultúrában eredő calypso zenei stílus is hatással van. A lüktető és folyamatosan
mozgásban lévő zene mély társadalmi és politikai tartalommal is bír, eredetileg a 19. századi
rabszolgaközösségek ellenállásának kifejezésére szolgált. Az improvizációval teli ritmusok a
közönség interakciójára is építenek ezáltal megélve és feldolgozva a közösség élményeit és
veszteségeit. Az emberi útkeresés egyben egy összművészeti és spirituális alkotóművészi utazás
is, mely a gesztusfestészetből kiindulva a szkripturális absztrakción át a női kézműves
szimbolikán keresztül a Anitát Calypso szigetére kalauzolta.
Másrészről természetesen a kiindulópont a férfi, aki akár, mint Odüsszeusz alakja folyamatos
elvágyódást és útkeresést szimbolizálja. A férfi számára minden megérkezés egyben elvágyódás
is. Dávid Norbert animációs fényjátéka több dimenziót, több érzékszervet hoz mozgásba, az
eredmény egy összművészeti produktum, amely fénynyalábok kavalkádján keresztül mutatja
be akár magasabb rendű teremtő erőt, akár a művészeti alkotás teremtő erejét.
"Nem nézhetek Isten szemével a nőt csak saját férfi szememmel láthatom. A férfi pedig a nőt
önkéntelenül annak a lénynek tartotta és tartja, aki érthetetlenül és irracionálisan van itt. A
világban már minden készen volt, amikor megjelent; talán lekésett, esetleg betolakodott. De
akárhogyan, a világ eredeti elgondolásában nem volt benne. Később jött; talán hiányt pótolni;
valami veszélyes lehetőséget megakadályozni; esetleg kiküszöbölni."
A férfi és nő fizikai és spirituális kapcsolódása pedig egy olyan földöntúli egyesülés, melyet
Hamvas Béla istenülésnek nevez:
A házasságban párhuzamosan két egyesülés történik, nő össze csak egy férfi és egy nő tesz ki
egy egész embert. Ezt az aktust reintegrációnak hívják, s ez az ősi emberi személyiség
egységének helyreállítása. A másik egyesülés ennél végtelenül fontosabb és lényegesebb: ez
nem a két fél találkozása, hanem a két psyché-világnak isteni érintésre való misztikus
egybeolvadása és teremtő mozzanata.
Nem az egység helyreállítása, hanem istenülés. A férfi és a nő ebben nem szaporodik, hanem
teremt, vagyis az isteni teremtésben részt vesz. Ahhoz, hogy az istenülés megtörténhessék, van
a másik nem. Ezért van a nőnek férfi és a férfinak nő. Van a tökéletesen és teljesen más és
különböző lény és világ. Ebbe az idegen és más világba kell átlépni, és magát ott kell hagyni,
és a másik őselemben el kell merülni. Ez a szerelem. Ez a megfeledkezés önmagamról és
beleolvadás a másikba. Az önmagamról való teljes lemondás feltétele csak a másik nemben van
meg. Minden tettemben és gondolatomban és életem minden mozzanatában meg tudom
magam tartani. A szerelemben nem: itt teljesen fel kell magamat adni. Ezért van, hogy
Énjükhöz kötött lények - titánok és szirének - nem tudnak szeretni. Önmagamat nem tudom
feladni csak úgy, minden további nélkül. Nem lehet úgy, hogy visszakapjam magam. Akit
visszakapok, már nem az, aki voltam. Az már több, gazdagabb, egyszerűbb, tisztább és istenibb.
Ez a szerelem titka. El kell vesznem és meg kell semmisülnöm. írja Hamvas Béla, Héloise és
Abélardról szóló elbeszélésében (részlet a Láthatatlan történet című műből).
Az emberi kapcsolatok bonyolult hálózatában a teljes átlényegülést a biztonságot csak az
önmagunk belső egyensúlyának megtalálása következtében élhetjük át. Az önmagával
harmóniában lévő ember engedheti meg magának igazán, hogy befolyással legyen másokra.
Legyen ez a szerelemben, a társadalomban, vagy a művészi felelősségvállalásban.
Legyünk hát részesei mi is ennek a közös férfi női narratívának, állítsuk meg egy pillanatra a
gondolatainkat, útkeresésünk és emberi kapcsolataink bonyolult hálózatát és érkezzünk meg
ebbe a közös térbe. Fedezzük fel, hogy mit is vált ki belőlünk ez a mítikus, misztikus
összművészeti összekapcsolódás!
Nagy Zsófia Nóra
művészettörténész